Home charging in Netherlands

BMW i3 Forum

Help Support BMW i3 Forum:

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, and others.

Lecram

Well-known member
Joined
Dec 28, 2013
Messages
222
Location
Barendrecht, NL
As different countries have different regulations and suppliers, I would like to discuss the home charging options especially for Netherlands.
Please, if someone wants to discuss this for his own country, start a new topic. Thanks!

Te main supply at my home is a 1x35A. The groups at home are 16A groups. With the ratio of 1,6 for 'selectiviteit' I should be able to add a 20A group.
What home charger do the Dutch member have or consider?
I founD different suppliers:
Cohere
ANWB
Ev box
Greenflux

Some have nice chargers, others ugly (good if you have in in the garage, not so nice if the charger will be mounted outside)
How can I measure the usage per month, approved by the tax department?
 
I heb de BMW wallbox besteld, morgen komen ze kijken van Spie Infra. Dat is het bedrijf die landelijk voor BMW de wallbox monteert. Ik zal dan wel even vragen wat de mogelijkheden zijn.

Ben ook benieuwd of anderen al de wallbox gebruiken.
 
BMWi3RexNL said:
I heb de BMW wallbox besteld, morgen komen ze kijken van Spie Infra. Dat is het bedrijf die landelijk voor BMW de wallbox monteert. Ik zal dan wel even vragen wat de mogelijkheden zijn.

Ben ook benieuwd of anderen al de wallbox gebruiken.

Dat zou top zijn. Komt jouw wallbox buiten te hangen, in de buitenlucht?
 
Ja in de buitenlucht. Volgens de installatieman is het waterdicht. Er zit maar 4 meter kabel aan en de blauwe cirkel in het midden is om de stekker in te doen als je niet aan het opladen bent.
 
Lecram said:
As different countries have different regulations and suppliers, I would like to discuss the home charging options especially for Netherlands.
Please, if someone wants to discuss this for his own country, start a new topic. Thanks!

Te main supply at my home is a 1x35A. The groups at home are 16A groups. With the ratio of 1,6 for 'selectiviteit' I should be able to add a 20A group.
What home charger do the Dutch member have or consider?
I founD different suppliers:
Cohere
ANWB
Ev box
Greenflux

Some have nice chargers, others ugly (good if you have in in the garage, not so nice if the charger will be mounted outside)
How can I measure the usage per month, approved by the tax department?

Ik zou eerst goed nadenken of je een aparte EVSE echt nodig heb. De standaard meegeleverde apparaat voldoet prima. Een laadtijd van 8 uur tot 100% is voor mijn behoeften kort genoeg!
 
i3me said:
Lecram said:
As different countries have different regulations and suppliers, I would like to discuss the home charging options especially for Netherlands.
Please, if someone wants to discuss this for his own country, start a new topic. Thanks!

Te main supply at my home is a 1x35A. The groups at home are 16A groups. With the ratio of 1,6 for 'selectiviteit' I should be able to add a 20A group.
What home charger do the Dutch member have or consider?
I founD different suppliers:
Cohere
ANWB
Ev box
Greenflux

Some have nice chargers, others ugly (good if you have in in the garage, not so nice if the charger will be mounted outside)
How can I measure the usage per month, approved by the tax department?

Ik zou eerst goed nadenken of je een aparte EVSE echt nodig heb. De standaard meegeleverde apparaat voldoet prima. Een laadtijd van 8 uur tot 100% is voor mijn behoeften kort genoeg!

Op zich is een aparte eindgroep met lader wel handig. Wat ik ook wil voorkomen is dat een 'grapjas' de stekker eruit trekt als ik lig te slapen.
Meet jij ook het verbruik ivm zakelijk?
 
de stekker kan er niet uit zolang de auto op slot is, deze wordt vergrendeld. En ja ik zal ook het stroomverbruik moeten gaan meten voor zakelijk gebruik. Ik heb de auto puur zakelijk, dus km per maand maal gemiddeld verbruik kan ik declareren bij de zaak. Zit nog te denken aan een meter ertussen om exact het stroomverbruik te meten.
 
Voor de stekker in je auto kan ik me dat voorstellen, maar hoe zit dat met de stekker die in je stopcontact moet? Die zit toch in een gewoon stopcontact? Of is de kabel zo lang dat die in een stopcontact van je garage past?
 
De wallbox wordt bij mij aan de muur vastgemaakt met een doorvoer naar binnen. Wat bij de standaard installatie zit hoor ik zo. Zal het wel hier posten
 
Standaard installatie inclusief Max 10 meter kabel en een afslag automaat / groep in de meterkast

Laadcapaciteit is max 3.7 kw bij de wallbox pure
 
BMWi3RexNL said:
Standaard installatie inclusief Max 10 meter kabel en een afslag automaat / groep in de meterkast

Laadcapaciteit is max 3.7 kw bij de wallbox pure

Tnx!

Zit er ook een mogelijkheid bij om het verbruik af te lezen?
 
BMWi3RexNL said:
Nope, dat kan door een slimme meter mee te laten installeren, dit kost € 263!

De vraag is dan idd of dat goedkoper is dan prive betalen. Volgend jaar zijn de jaarlijkse kosten sowieso lager dan de bijtelling waardoor het al helemaal niet meer relevant is om de stroomkosten zakelijk op te voeren.
 
BMWi3RexNL said:
Hoe bedoel je de jaarlijkse kosten zijn volgend jaar lager??

De bijtelling van je auto is (in geval van zzp) nooit hoger dan de daadwerkelijke kosten. Omdat ik de auto in 2014 volledig afschrijf heb ik de jaren daarop alleen nog de verzekerings- en energiekosten en minimaal onderhoud. Die zijn naar verwachting lager dan de bijtelling. Dan is het ook niet meer relevant om de stroomkosten thuis op te voeren als zakelijke kosten, want die verhogen met hetzelfde bedrag je bijtelling. En BTW terugvoreren is ook al lastig als de energierekening prive staat.
 
Lecram said:
MikeS said:
Maybe you should consider deleting this thread and moving it to the regional/Netherlands section?

I could do that but i think that is fits here as well.

You still think its fits here and not in the regional section? I would hope you could keep it in english if you think it is relevant for everyone.
 
Palleraa said:
Lecram said:
MikeS said:
Maybe you should consider deleting this thread and moving it to the regional/Netherlands section?

I could do that but i think that is fits here as well.

You still think its fits here and not in the regional section? I would hope you could keep it in english if you think it is relevant for everyone.

If a mod wants to move this topic, that's fine, but I will not delete this. All discussions will get lost. The people who concerns this can read the replies. If you can't read it, it's not interesting for you.
 
Lecram said:
BMWi3RexNL said:
Hoe bedoel je de jaarlijkse kosten zijn volgend jaar lager??

De bijtelling van je auto is (in geval van zzp) nooit hoger dan de daadwerkelijke kosten. Omdat ik de auto in 2014 volledig afschrijf heb ik de jaren daarop alleen nog de verzekerings- en energiekosten en minimaal onderhoud. Die zijn naar verwachting lager dan de bijtelling. Dan is het ook niet meer relevant om de stroomkosten thuis op te voeren als zakelijke kosten, want die verhogen met hetzelfde bedrag je bijtelling. En BTW terugvoreren is ook al lastig als de energierekening prive staat.

Wellicht beter dit (ook) in het Nederlandse topic onder te brengen, maar interessant genoeg om aan de discussie deel te nemen. Vandaar toch maar hier geplaatst.
Volgens mij geldt voor maximum kosten de "normale" afschrijvingstermijn en niet de gefacilieerde versnelde afschrijving. Kortom met de 20% van de aanschafwaarde zal je al snel boven de 7%-bijtelling uitkomen.

Wat betreft de wallbox: Begrijp ik het goed dat het verbruik alleen kan worden gemeten met een extra meter tussen de meterkast en de wallbox?
Dan nog blijft verrekenen misschien lastig. Een universeel laadpunt met plusabonnement (€ 48/jr) van "The New Motion" zou dan een betere optie kunnen zijn.
Suggesties zijn welkom...
 
Back
Top