Home charging in Netherlands

BMW i3 Forum

Help Support BMW i3 Forum:

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, and others.
Interessante vraag voor een fiscalist. Als je het aan verschillende mensen vraagt krijg je verschillende antwoorden.

Ook wat betreft de aftrekbaarheid van de kWh'en is er nog veel onduidelijk.
 
Lecram said:
If you can't read it, it's not interesting for you.

How do you know that? :)

We might not be able to read it, but that is no guarantee we wouldn't find the content interesting.
 
I33t said:
Lecram said:
If you can't read it, it's not interesting for you.

How do you know that? :)

Well, if you, being Australian, are urging to read about the tax deductibility of the i3's electricity for Dutch corporate users, it is perhaps a good idea to venture outside and get a life. :)

Regards from NL, Steven

EDIT: smileys changed
 
Stevei3 said:
I33t said:
Lecram said:
If you can't read it, it's not interesting for you.

How do you know that? :)

Well, if you, being Australian, are urging to read about the tax deductibility of the i3's electricity for Dutch corporate users, it is perhaps a good idea to venture outside and get a life. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Regards from NL, Steven

How very friendly of you.

I won't respond in kind, but don't expect any responses from me in the future.
 
I33t said:
How very friendly of you.

I won't respond in kind, but don't expect any responses from me in the future.

Hi i33t,

I'm truly sorry if I've offended you, for it was meant to be a tongue-in-cheek remark. Perhaps due to my limited English writing skills I phrased it wrong, or the 'mgreen' smileys totally missed the mark, but any perceived unfriendliness was absolutely unintentional.

Please accept my apologies for any offense taken. Regards, Steven
 
Ok Steven, all forgiven. I know it is easy to miss on language translations. Instead of using multiple green laugh smiley's just use the normal :)

Lecram, ok, sorry for the noise :cool:

Michael
 
izenp said:
Lecram said:
BMWi3RexNL said:
Hoe bedoel je de jaarlijkse kosten zijn volgend jaar lager??

De bijtelling van je auto is (in geval van zzp) nooit hoger dan de daadwerkelijke kosten. Omdat ik de auto in 2014 volledig afschrijf heb ik de jaren daarop alleen nog de verzekerings- en energiekosten en minimaal onderhoud. Die zijn naar verwachting lager dan de bijtelling. Dan is het ook niet meer relevant om de stroomkosten thuis op te voeren als zakelijke kosten, want die verhogen met hetzelfde bedrag je bijtelling. En BTW terugvoreren is ook al lastig als de energierekening prive staat.

Wellicht beter dit (ook) in het Nederlandse topic onder te brengen, maar interessant genoeg om aan de discussie deel te nemen. Vandaar toch maar hier geplaatst.
Volgens mij geldt voor maximum kosten de "normale" afschrijvingstermijn en niet de gefacilieerde versnelde afschrijving. Kortom met de 20% van de aanschafwaarde zal je al snel boven de 7%-bijtelling uitkomen.

Wat betreft de wallbox: Begrijp ik het goed dat het verbruik alleen kan worden gemeten met een extra meter tussen de meterkast en de wallbox?
Dan nog blijft verrekenen misschien lastig. Een universeel laadpunt met plusabonnement (€ 48/jr) van "The New Motion" zou dan een betere optie kunnen zijn.
Suggesties zijn welkom...

Volgens mij lopen hier een aantal dingen door elkaar heen.

Ik zelf heb gekozen voor een laadpunt van New Motion met het plus abonnement. De zakelijke kWh worden dan automatisch van mijn zakelijke rekening afgeschreven als vergoeding aan privé. (ik heb een BV). Volgens mij heeft de vergoeding van de kWh geen invloed op de bijtelling.

In het verleden heb ik een leaseauto gehad waar ik privé moest bijbetalen, en dit kon ik van de bijtelling aftrekken, maar als ik privé kosten maakte kreeg ik deze gewoon vergoed, ongeacht de bijtelling.

Mijn accountant zei dat hij de New Motion route prefereerde dan een aparte meter met een jaarlijkse verrekening (meer werk), maar zag geen invloed op een dergelijke constructie op de fiscale situatie. De afschrijving van de auto heeft geen invloed op de bijtelling, mijn inziens.

Ik heb trouwens de investering van de laadpaal meegenomen in de MIA/KIA.

Groet,
 
Er is wel een verschil bij eenmanszaak of bv. De eenmanszaak (ZZP) heeft meer voordelen dan bij de bv. Kijk bijvoorbeeld alleen al naar de inkomstenbelasting (Max 52 procent) en de vpb.
 
BMWi3RexNL said:
Er is wel een verschil bij eenmanszaak of bv. De eenmanszaak (ZZP) heeft meer voordelen dan bij de bv. Kijk bijvoorbeeld alleen al naar de inkomstenbelasting (Max 52 procent) en de vpb.
Klopt, maar dit is volgens mij wel het enig (forse) verschil. Vergoeding zakelijke kosten voor privé veranderd hier door niet.
 
GMac67 said:
BMWi3RexNL said:
Er is wel een verschil bij eenmanszaak of bv. De eenmanszaak (ZZP) heeft meer voordelen dan bij de bv. Kijk bijvoorbeeld alleen al naar de inkomstenbelasting (Max 52 procent) en de vpb.
Klopt, maar dit is volgens mij wel het enig (forse) verschil. Vergoeding zakelijke kosten voor privé veranderd hier door niet.

Een verschil is ook dat je met een eenmanszaak nooit meer hoeft bij te tellen dan de daadwerkelijke kosten. Dat geldt niet voor een BV.
Daarom zijn de verbruikskosten wel degelijk van belang.
 
izenp said:
Lecram said:
BMWi3RexNL said:
Hoe bedoel je de jaarlijkse kosten zijn volgend jaar lager??

De bijtelling van je auto is (in geval van zzp) nooit hoger dan de daadwerkelijke kosten. Omdat ik de auto in 2014 volledig afschrijf heb ik de jaren daarop alleen nog de verzekerings- en energiekosten en minimaal onderhoud. Die zijn naar verwachting lager dan de bijtelling. Dan is het ook niet meer relevant om de stroomkosten thuis op te voeren als zakelijke kosten, want die verhogen met hetzelfde bedrag je bijtelling. En BTW terugvoreren is ook al lastig als de energierekening prive staat.

Wellicht beter dit (ook) in het Nederlandse topic onder te brengen, maar interessant genoeg om aan de discussie deel te nemen. Vandaar toch maar hier geplaatst.
Volgens mij geldt voor maximum kosten de "normale" afschrijvingstermijn en niet de gefacilieerde versnelde afschrijving. Kortom met de 20% van de aanschafwaarde zal je al snel boven de 7%-bijtelling uitkomen.

Je hebt inderdaad (helaas) gelijk:

http://www.autoenfiscus.nl/geen-verlaging-bijtelling-door-versnelde-afschrijving.html
 
Back
Top