Nederland

BMW i3 Forum

Help Support BMW i3 Forum:

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, and others.
De handleiding kun je ook downloaden op de Nederlandse online store van bmw.
Onder aan de pagina staat een link.

Ben benieuwd wanneer de mijne komt. 16 december besteld en 29 gewijzigd van BEV naar Rex.

Groet,

Bart
 
Piekepuk said:
De handleiding kun je ook downloaden op de Nederlandse online store van bmw.
Onder aan de pagina staat een link.

Ben benieuwd wanneer de mijne komt. 16 december besteld en 29 gewijzigd van BEV naar Rex.

Groet,

Bart

Bedankt voor de tip; gedownload!
 
Top Tip!

Ik heb net de offerte voor een laadpunt binnen gekregen.
Ik ga mijn 1x35A aansluiting upgraden naar 3x25A. Het laadpunt kan daardoor op 24A worden ingesteld, wat dus weer aan laadtijd scheelt.

Ik moet alleen de offerteprijs wat zien te verhogen. Als het bedrag minimaal 2500 euro is is het goedkoper dan een laadpunt van 1900 euro, dankzij de MIA. Misschien maar even een langere laadkabel erbij bestellen.
 
Afgelopen maandag mijn i3 BEV opgehaald. Fantastische auto. Inmiddels 700 km gereden. Ik had verwacht dat ik met 7,4 kW ging laden, maar hij blijkt het bij 3,6 kW te houden. Ik heb zowel thuis als op de zaak een laadstation, gaat bij beide dus niet verder dan 16A (3,6 kW). Mijn i3 is uitgerust met snellaadpakket. Volgens mij ligt het aan de kabel. Standaard is de mode 2 kabel geleverd. Maar de dealer zei dat ik de mode 3 kabel meegeleverd zou krijgen omdat ik het snellaadpakket bestelde. Dus ik ga morgen even bellen...

In de folder zie dat de standaard geleverde kabel mode 2, dus 16A is.
 
Piekepuk said:
De handleiding kun je ook downloaden op de Nederlandse online store van bmw.
Onder aan de pagina staat een link.

Ben benieuwd wanneer de mijne komt. 16 december besteld en 29 gewijzigd van BEV naar Rex.

Groet,

Bart

Amai, thanks voor de tip! Zocht ik al effe naar. Groeten uit Belgie.
 
Simon said:
Afgelopen maandag mijn i3 BEV opgehaald. Fantastische auto. Inmiddels 700 km gereden. Ik had verwacht dat ik met 7,4 kW ging laden, maar hij blijkt het bij 3,6 kW te houden. Ik heb zowel thuis als op de zaak een laadstation, gaat bij beide dus niet verder dan 16A (3,6 kW). Mijn i3 is uitgerust met snellaadpakket. Volgens mij ligt het aan de kabel. Standaard is de mode 2 kabel geleverd. Maar de dealer zei dat ik de mode 3 kabel meegeleverd zou krijgen omdat ik het snellaadpakket bestelde. Dus ik ga morgen even bellen...

In de folder zie dat de standaard geleverde kabel mode 2, dus 16A is.

Gefeliciteerd!
Houd ons op de hoogte. Ik zag in de prijslijst de mode 3 kabel als accessoire staan.

Wat voor laadpunt heb je thuis?
 
Piekepuk said:
De handleiding kun je ook downloaden op de Nederlandse online store van bmw.
Onder aan de pagina staat een link.

Ben benieuwd wanneer de mijne komt. 16 december besteld en 29 gewijzigd van BEV naar Rex.

Groet,

Bart

En Bart, staat ie al voor de deur?
 
Simon said:
Afgelopen maandag mijn i3 BEV opgehaald. Fantastische auto. Inmiddels 700 km gereden. Ik had verwacht dat ik met 7,4 kW ging laden, maar hij blijkt het bij 3,6 kW te houden. Ik heb zowel thuis als op de zaak een laadstation, gaat bij beide dus niet verder dan 16A (3,6 kW). Mijn i3 is uitgerust met snellaadpakket. Volgens mij ligt het aan de kabel. Standaard is de mode 2 kabel geleverd. Maar de dealer zei dat ik de mode 3 kabel meegeleverd zou krijgen omdat ik het snellaadpakket bestelde. Dus ik ga morgen even bellen...

In de folder zie dat de standaard geleverde kabel mode 2, dus 16A is.


En? is de mode 3 kabel standaard bij het snellaadpakket?
 
BMWi3RexNL said:
Simon said:
Afgelopen maandag mijn i3 BEV opgehaald. Fantastische auto. Inmiddels 700 km gereden. Ik had verwacht dat ik met 7,4 kW ging laden, maar hij blijkt het bij 3,6 kW te houden. Ik heb zowel thuis als op de zaak een laadstation, gaat bij beide dus niet verder dan 16A (3,6 kW). Mijn i3 is uitgerust met snellaadpakket. Volgens mij ligt het aan de kabel. Standaard is de mode 2 kabel geleverd. Maar de dealer zei dat ik de mode 3 kabel meegeleverd zou krijgen omdat ik het snellaadpakket bestelde. Dus ik ga morgen even bellen...

In de folder zie dat de standaard geleverde kabel mode 2, dus 16A is.


En? is de mode 3 kabel standaard bij het snellaadpakket?
Ik heb de vraag aan de verkoper gesteld en die bevestigde dit
 
Op de kabel staat inderdaad op de stekker 32A. Dus dat kan eigenlijk ook de beperking niet zijn. Is er iemand die kan bevestigen dat zijn/haar i3 met 32A laadt? 7,4 kW dus...
Volgens mij als je de accu bijlaad vanaf 25%, dat je dan met ongeveer 2 uurtjes klaar bent. Met 3,7 kW duurt het 2 x zo lang.
 
Simon said:
Afgelopen maandag mijn i3 BEV opgehaald. Fantastische auto. Inmiddels 700 km gereden. Ik had verwacht dat ik met 7,4 kW ging laden, maar hij blijkt het bij 3,6 kW te houden. Ik heb zowel thuis als op de zaak een laadstation, gaat bij beide dus niet verder dan 16A (3,6 kW). Mijn i3 is uitgerust met snellaadpakket. Volgens mij ligt het aan de kabel. Standaard is de mode 2 kabel geleverd. Maar de dealer zei dat ik de mode 3 kabel meegeleverd zou krijgen omdat ik het snellaadpakket bestelde. Dus ik ga morgen even bellen...

In de folder zie dat de standaard geleverde kabel mode 2, dus 16A is.

Zijn beide laadpunten wel geschikt voor meer dan 16A?
 
En Bart, staat ie al voor de deur?

Helaas, ik wacht nog.
Mede omdat ik de bestelling veranderd had moet ik nog even geduld hebben.
Maar de paar proefritten die ik heb gereden laten me toch al glimlachen.

Begin april zou het zover moeten zijn.......
 
@Lecram: Ja, ze zijn geschikt voor 32A. De kabel blijkt bij nader inzien ook niet de belemmering te zijn; daar staat ook 32A op.

Heeft iemand wel een 32A "laadervaring"?
Ik heb het bij de dealer ter sprake gebracht; nu ga ik gebeld worden door iemand van BMW-i hierover... die schijnt er meer van te weten.
 
Simon said:
@Lecram: Ja, ze zijn geschikt voor 32A. De kabel blijkt bij nader inzien ook niet de belemmering te zijn; daar staat ook 32A op.

Heeft iemand wel een 32A "laadervaring"?
Ik heb het bij de dealer ter sprake gebracht; nu ga ik gebeld worden door iemand van BMW-i hierover... die schijnt er meer van te weten.

Even een vraagje over je thuislader:
Hoe heb jij deze ingericht in je groepenkast? Wat voor een hoofdaansluiting heb jij?
 
Hoofdzekering is 40A, dus het is krap, maar het is niet de belemmering om naar 32A te gaan laden. En de lader zit op een apparte groep.
Op de zaak hebben we zeg maar "stroom zat" en ook apparte groep. Zelfde verhaal.
Hoelang duurt het laden bij jou vanaf een halfvolle accu bijvoorbeeld?
 
Ik heb mijn i3 helaas nog niet.

Waar je wel op moet letten is de totale belasting. Als je auto op 32A laadt en de vaatwasser, droger, wasmachine staat aan, dan kan je hoofdzekering eruit klappen. Dan moet je de netbeheerder inschakelen om dat te verhelpen (tenzij je een hoofdautomaat hebt).
Vandaar dat ik voor drie fasen heb gekozen, zodat de lader op een aparte fase kan.
 
Simon said:
Op de kabel staat inderdaad op de stekker 32A. Dus dat kan eigenlijk ook de beperking niet zijn. Is er iemand die kan bevestigen dat zijn/haar i3 met 32A laadt? 7,4 kW dus...
Volgens mij als je de accu bijlaad vanaf 25%, dat je dan met ongeveer 2 uurtjes klaar bent. Met 3,7 kW duurt het 2 x zo lang.

Met een gewoon stopcontact zal je niet meer dan 16A hebben. De openbare laadpalen kunnen 32 of 64A zijn endan gaat het sneller, maar binnen 2 uur is niet realistisch. 4 tot 6 uur als je van 25% moet komen is reeler.
 
Ja, maar ik zeg toch niet dat ik een gewoon stopcontact heb? Ik heb een laadstation dat tot 32A aankan.
Met de standaardkabel, met gewone stekker, zal 16A zelfs hoog gegrepen zijn.

Als je gaat rekenen met 32A en 1 fase, heb je 7,4 kW tot je beschikking. Dan moet je echt met een paar uurtjes vol zitten hoor. (vanaf 25% lading tot vol)
Met 16 A (3,7 kW) duurt het ongeveer 4 uur.
Met de standaardkabel (met gewone stekker) een uur of 6

Als iedereen 4 uur ervaart, heb je dus allemaal 16A.
Of zie ik iets helemaal verkeerd????
 
Leuk dat er hier een forum is voor Nederlandse i3 rijders. Zelf heb ik nu een week of 7 een witte BEV en geniet er elke dag van! Zit nu net over de 4.000 km. Ik ken nog een drietal i3 rijders, die zal ik ook eens attenderen op dit forum.

Het opladen op 32A lukt heel goed met mijn wagen. Wel is het zo dat ook op 32A vooral de laatste 10% heel lang duurt, tot wel 1,5 uur. Neem dat dus mee in je berekening van laadsnelheid! Zelf zie ik via de app altijd dat hij ongeveer 15% per uur laadt als je op 16A laadpunt zit en ongeveer 30% op 32A. Maar in beide gevallen duurt het laatste stukje dus heel lang.

Hebben jullie ook al aan de snelladers geladen? Heb ik hele goede ervaringen mee, lijkt wel sneller te gaan dan de 30 minuten die BMW in de folder heeft opgenomen.

Hebben jullie al ervaring met voorverwarmen van de accu? Heb het idee dat het voor de range van mijn i3 niet uitmaakt namelijk.
 
Hoi Harm,

welkom ! Die laadkarakteristiek lijkt heel karakteristiek. Op het de Duitse forums komen grafiekjes langs die jouw (en mijn) indruk staven. Als ik bij Lokkant of Hondsdiep aan de DC lader van FastNed laad (nu 3x gedaan de afgelopen week, super) laadt hij ook tot vrij precies 90% snel. Van 11% naar 91% in 31 minuten (met de kachel en stoelverwarming aan tijdens het laden nota bene). Daarna zou het volgens de zuil nog 55 minuten extra duren voordat hij echt vol zou zijn. Dat heb ik nog nooit afgewacht...

Steven
 

Latest posts

Back
Top